Veus que cal escoltar, a Caldes de Montbui

Dimarts, 9 d'abril de 2024 a les 00:00

Set activistes de set països diferents fan servir les seves veus per denunciar la vulneració dels drets de les persones. Les primeres intervencions s’han fet aquest dilluns en l’acte celebrat a Caldes de Montbui, durant la inauguració de Ciutats Defensores dels Drets Humans

La XIV edició de Ciutats Defensores dels Drets Humans ha començat a Caldes de Montbui, en un acte celebrat a la Sala Noble de Can Rius que ha reunit cinc de les set activistes de la gira de primavera. A l’acte, defensors i defensores han presentat les reivindicacions que compartiran amb els 30 municipis, més entitats i institucions catalanes que participen en el projecte.

Del 8 al 17 d’abril, la gira visibilitzarà la vulneració de drets en diferents escenaris a través de les veus de Catalina Salazar, de Xile, Karima Shujazada, de l’Afganistan, Bisharo Ali, de Kenya, Sara López, de Mèxic, Yslem hijo del desierto, del Sàhara occidental, Mai Shanin de Palestina i Iris Gur d’Israel.

L’alcalde, Isidre Pineda Moncusí, i la regidora de Cooperació al Desenvolupament, Núria Carné i Navarro, amb el president del Fons Català de Cooperació, Jordi Cuadras Oliva, la co-directora de la Comissió Catalana de Cooperació al Desenvolupament, Dilara Ekmen Saleshan, i la directora general de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya, Yoya Alcoceba Cruixen, han estat les autoritats encarregades de rebre oficialment a les activistes. També els han acompanyat càrrecs electes i personal tècnic de diferents ajuntaments implicats. Els parlaments d’obertura de la gira s’han adreçat posar en valor la tasca que defensors i defensores realitzen als seus llocs d’origen i en destacar la necessitat de suports internacionals a les seves lluites. Tot seguit han intervingut cinc de les set veus que participen en aquesta edició: la de la Mai Shanin, la de la Karima Shujadzda, la de l’Yslem Hijo del Desierto, la de Sara López i la de Bisharo Ali. Totes aquestes veus han denunciat situacions de vulneracions de drets als seus països insuficientment condemnades i en ocasions també propiciades per la comunitat internacional.

Un cop presentada la gira, comencen deu dies de celebració d’activitats de sensibilització i tallers a centres educatius, trobades amb els mitjans locals, xerrades a centre cívics obertes a la ciutadania i reunions institucionals d’incidència política, amb l’objectiu de visibilitzar i acompanyar la tasca de les persones defensores dels drets humans i denunciar la persecució que pateixen.

En el cas de Caldes de Montbui, aquestes són les trobades previstes amb alumnes de 4r d’ESO dels centres d’educació secundària del municipi:

Mai Shanin i Iris Gur (Combatants for peace)
(Palestina - Israel)
En gira per Caldes de Montbui, el dimarts 9 d’abril, amb uns 60 alumnes de primer de Batxillerat de l’Escola Pia.
Iris Gur és una activista israeliana per la pau i a favor dels drets humans. Mai Shanin és terapeuta i activista per la pau originària d’Al Eizariya, a Cisjordània

Karima Shujazada
(Afganistan)
En gira per Caldes de Montbui, el dimecres 10 d’abril, amb uns 60 alumnes de 4r d’ESO de l’Institut Pic del Vent
Periodista afganesa actualment refugiada a Barcelona.

Yslem Hijo del Desierto
(Sàhara)
En gira per Caldes de Montbui, el dijous 11 d’abril, amb uns 60 alumnes de tercer d’ESO de l’Institut Pic del Vent.
Raper sahrauí nascut en els campaments de Tinduf, a Algèria. Actualment viu a Alborea (Albacete). Va arribar a Espanya com ho fan molts nens i nenes sahrauís, gràcies als campaments d’estiu de Vacances en pau.

Catalina Salazar
(Xile)
En gira per Caldes de Montbui, el dilluns 15 d’abril, amb uns 100 alumnes de 4r d’ESO de l’Institut Manolo Hugué.
Activista en drets per la pau i l’educació i contra el canvi climàtic.

Ciutats Defensores del Drets Humans
Ciutats Defensores del Drets Humans és un projecte coordinat pel Fons Català de Cooperació al Desenvolupament i gestionat per la Comissió Catalana d'Acció pel Refugi amb la participació de 30 municipis i 8 institucions i entitats catalanes.
Els municipis catalans que formen part de la XIV edició són Barberà del Vallès, Begues, Caldes de Montbui, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Esplugues, Gavà, Girona, Granollers, Mataró, Molins de Rei, Mollet del Vallès, El Prat de Llobregat, Sabadell, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpetua de Mogoda, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Pere de Ribes, Sant Vicenç dels Horts, Reus, Rubí, Terrassa, Tarragona, Viladecans, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.

“Aquesta acció s’emmarca en l’eix 7 del Pla d’Actuació Municipal 2023/2027 de l’Ajuntament de Caldes de Montbui. Més informació www.caldesdemontbui.cat/pam.”

Darrera actualització: 12.04.2024 | 09:32